Do roku 2050 budou evropská města bez aut na benzín?
EU to ban cars from cities by 2050. The Telegraph 28.března 2011
Evropská komise (lidový komisař pro dopravu, Siim Kallas) představila svůj ne pětiletý, ale rovnou 40-letý plán s cílem zakázat automobily na benzín a naftu. Do roku 2050 mají z měst v EU zmizet.
Už do roku 2030 má být užívání automobilů na fosilní paliva sníženo na polovinu. Cestou nových směrnic, zákazů a zdražování.
V celé EU má vzniknout jednotný centrálně řízený dopravní prostor (Single European Transport Area).
Letadla do roku 2050 mají ze 40% používat nízkouhlíková paliva. Tj. zdražení letů.
50% osobní dopravy by mělo být ne po silnici, ale po železnici a říční dopravou.
Tyto plány jsou shrnuty v tzv. Bílé knize (White Paper)
Deklarovaným cílem je snížit skleníkové emise v dopravě na 60% úrovně z roku 1990.
==================================================
Umělý list dokáže vyrobit elektřinu z vody. Novinky.cz 28.března 211
V ten samý den na druhém konci světa byl zveřejněn technický objev, díky kterému je Bílá kniha zastaralá už v den vydání.
Nový vynález k využití solární energie. Umělý list připomíná tenkou kreditní kartu. Pokud ji vložíte do sudu s vodou, je schopna vyprodukovat dost elektřiny pro průměrnou domácnost v rozvojové zemi. Umělá fotosyntéza je výsledkem výzkumu na MIT a Stanford University.
Indický výrobce levných aut, firma Tata Motors, už podepsala s Nocerou smlouvu o komerčním využití umělého listu.
KOMENTÁŘ:
Představme si, že by v roce 1890 vláda představila svůj plán reformy dopravy na příštích 40 let. Zřejmě by v něm chyběla letadla a dálková doprava by počítala se vzducholoděmi. Vynález letadla nikdo nemohl předvídat.
Situace se zjevně opakuje.
Evropský plán zákazu aut je zbytečný. Je to vyrážení otevřených dveří. Brusel se jen snaží vykazovat nějakou činnost. Pokud budeme mít levnou elektřinu z umělé fotosyntézy, rozšíří se elektromobily samy od sebe. Protože budou levnější než provoz aut na benzín.
Brusel koordinuje a buduje věci, ke kterým by došlo i bez existence Evropské komise.